Jak przygotować się do jazdy zimą?

dodano: 18.12.2013

Jak przygotować się do jazdy zimą?

 

• gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, należy założyć opony zimowe,
• jeśli używamy opon z poprzednich sezonów, należy sprawdzić czy głębokość bieżnika jest większa niż 3,5-4 mm,
• należy sprawdzić hamulce,
• wymienić piórka wycieraczek,
• sprawdzić stan akumulatora i temperaturę zamarzania płynu chłodzącego,
• uzupełnić płynem niezamarzającym zbiorniczek spryskiwaczy.


Jak parkować zimą?


• przodem do kierunku jazdy,
• jeśli zostawiamy samochód na noc, warto odchylić wycieraczki - zapobiega to ich zamarznięciu,
• podczas opadów śniegu warto schować szczotkę do odśnieżania na którymś z kół, dzięki temu rano będziemy mogli omieść samochód bez konieczności otwierania go, co zapobiegnie dostaniu się śniegu do wewnątrz pojazdu,
• pozostawiając pojazd na noc, nie zaciągajmy hamulca ręcznego, bo może się zdarzyć, że zamarznie.


Jak wyjeżdżać z głębokiego śniegu i ruszać na śliskim?


• ruszać należy bardzo spokojnie,
• nie warto dodawać dużo gazu, ponieważ koła zabuksują, rozgrzeją się i utworzy się pod nimi lód, który jeszcze bardziej utrudni nam ruszenie z miejsca,
• ze śniegu wyjeżdżamy delikatnie i płynnie na półsprzęgle.

 


Jak bezpiecznie pokonać zakręt na śliskiej nawierzchni?


• podczas wejścia w zakręt należy wyhamować samochód dużo wcześniej niż latem,
• nie należy jechać na luzie - powinno się z wyprzedzeniem wrzucić właściwy bieg,
• tor jazdy należy dobierać bez gwałtownych ruchów kierownicą, pedałem gazu i hamulca,
• gazu dodajemy po całkowitym wyprostowaniu kół.










Jak hamować przed skrzyżowaniem?


• dojeżdżając do skrzyżowania musimy liczyć się z tym, że podczas hamowania trafimy na tzw. „czarny lód", czyli asfalt pokryty cienką warstwa lodu,
• w zimie hamujmy dużo wcześniej, w ten sposób, aby dotoczyć się do skrzyżowania siłą rozpędu,
• w samochodzie bez ABS-u należy stosować hamowanie pulsacyjne, czyli szybkie naciskanie i puszczanie hamulca.

 










Jak wyprzedzać zimą?


• wszystkie manewry podczas wyprzedzania zimą wykonujemy dużo płynniej i spokojniej niż latem,
• należy ostrożnie wyjechać zza wyprzedzanego pojazdu tak, by nie zerwać przyczepności kół,
• po wyprzedzeniu należy odjechać na odpowiednią odległość, aby nie spowodować zajechania drogi i delikatnie wrócić na swój pas ruchu,
• trzeba też uważać na koleiny i resztki śniegu, które mogą pojawić się między pasami i spowodować poślizg.

 


Jak ominąć przeszkodę zimą?


• podczas omijania przeszkody staramy się nie robić gwałtownych ruchów kierownicą i hamulcem,
• hamujemy delikatnie i z wyprzedzeniem do bezpiecznej prędkości,
• w przypadku, gdy zostajemy zaskoczeni sytuacją na drodze, np. wyjeżdżając z zakrętu widzimy stojący na jezdni samochód, starajmy się hamować ostro, ale nie na zablokowanych kołach,
• w sytuacji awaryjnej, jeśli widzimy, że nie jesteśmy w stanie wyhamować, lepiej jest skręcić w przydrożną zaspę, niż uderzyć w stojący lub nadjeżdżający z przeciwka samochód.
Jazda w górach zimą
• do kontrolowania prędkości w górach służy przede wszystkim silnik i skrzynia biegów,
• na stromych zjazdach zdejmujemy nogę z gazu i hamujemy silnikiem. Jeśli samochód nadal się rozpędza, musimy zredukować bieg lub pomóc sobie hamulcem,
• hamujemy delikatnie, bez blokowania kół. Utrata przyczepności i kontroli nad autem na krętej, spadzistej górskiej drodze może mieć bardzo poważne konsekwencje, nawet przy niewielkiej prędkości.

 


Jazda w górach zimą


• do kontrolowania prędkości w górach służy przede wszystkim silnik i skrzynia biegów,

• na stromych zjazdach zdejmujemy nogę z gazu i hamujemy silnikiem. Jeśli samochód nadal się rozpędza, musimy zredukować bieg lub pomóc sobie hamulcem,
• hamujemy delikatnie, bez blokowania kół. Utrata przyczepności i kontroli nad autem na krętej, spadzistej górskiej drodze może mieć bardzo poważne konsekwencje, nawet przy niewielkiej prędkości.

 

Jak wyjść z poślizgu zimą?


• należy wykonać tzw. kontrę kierownicą, czyli skręcać ją w tę stronę, w którą zarzuca tył samochodu. Innymi słowy staramy się ustawić koła do zamierzonego kierunku jazdy,
• delikatne dodanie gazu w tym momencie powinno spowodować, że wrócimy na właściwy tor jazdy,
• jeśli samochód zacznie zarzucać w drugą stronę, robimy analogiczną kontrę w przeciwnym kierunku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Żródło: www.oponeo.pl, autor: Dariusz Walisiak, Goodyear Polska