Czy wymiana opon na zimowe jest konieczna?

dodano: 17.10.2013

 

Nie istnieją opony idealne na każdą nawierzchnię. Szczególnie niebezpieczne jest używanie opon letnich zimą. Opona całoroczna też nie zawsze dobrze poradzi sobie w trudnych warunkach. Najlepszym rozwiązaniem jest więc posiadanie dwóch kompletów opon na dwa sezony - opon letnich na lato i opon zimowych na zimę. Tym, którzy nie są przekonani do opon zimowych, wyjaśniamy, dlaczego wymiana opon jest tak ważna i niezbędna.

 

Opony zimowe - osiągi i zalety stosowania

 

 

Jednym z najważniejszych kryteriów przy wyborze opon jest bezpieczeństwo.

Opony zimowe radzą sobie z:

  • niskimi temperaturami,
  • śniegiem,
  • błotem pośniegowym,
  • lodem.

 

Podobnych osiągów zimą nie uzyskamy ani przy oponach letnich, ani przy oponach całorocznych. Opony letnie trącą swoje właściwości (m.in. przyczepność) przy temperaturze mniejszej niż 7°. Opony całoroczne słabo radzą sobie z dużą ilością śniegu, błotem pośniegowym czy lodem. Poziom bezpieczeństwa zimą przy użytkowaniu tych dwóch rodzajów opon jest więc dużo niższy niż przy oponach zimowych. Osiągi opon zimowych o tej porze roku są nieporównywalnie lepsze od właściwości opon letnich i całorocznych. Kupno opon zimowych to inwestycja w bezpieczeństwo nasze, naszych pasażerów i innych uczestników ruchu. Przewidywalne zachowanie samochodu to także większy komfort podróży.

 

 

Osiągi opon w pewnym sensie są zawsze kompromisem. Jeden model oferuje doskonałą przyczepność na suchej nawierzchni, inny idealną kontrolę na śniegu, a trzeci pozwala pokonywać imponujące przebiegi. Jeśli opona jest przyczepna to nie może być cicha itd. Wynika z tego, że wybór jednego rodzaju opon odbywa się zawsze kosztem innych osiągów. Opony zimowe zawsze są produkowane z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa w zimowych warunkach atmosferycznych.

 

Niektórzy kierowcy potrzebują wręcz ekstremalnego poziomu przyczepności zimą, a co za tym idzie najwyższego stopnia bezpieczeństwa. Z myślą o nich przodukowane są skrajne typy opon (np. opony wyczynowe, kolcowane itp.) Opony kolcowane nie są dopuszczone do użytku w Polsce. Wyjątek stanowią rajdy zimowe. Stosowanie opon z kolcami w pełni dozwolone jest np. w krajach skandynawskich.

 

Dlaczego opony całoroczne nie wystarczą?

 

Często słyszymy jak doświadczeni kierowcy przytaczają argument, że kiedyś jeździło się cały rok na jednym komplecie opon, a zimy były surowsze niż obecnie...Sprawdźmy to.

 

Opony całoroczne również są kompromisem: rezygnujemy z osiągów typowych dla lata na rzecz tych charakterystycznych dla zimy. Przy tej porze roku jest to jednak kompromis najlepszy z możliwych.

 

Kupując opony całoroczne  rezygnujemy z części osiągów letnich, ale też z części osiągów zimowych. Dodatkowo nie wiemy z których osiągów rezygnujemy bardziej, a z których mniej. Z praktyki wiadomo, że opona całoroczna nie jest lepsza ani od opony letniej, ani od opony zimowej. Typowe opony całoroczne w wyższych temperaturach zużywają się wolniej od opon zimowych. Jednak w niskich temperaturach i na śniegu opony zimowe zawsze są lepsze od opon całorocznych (mają odpowiednio dobraną mieszankę i rzeźbę bieżnika). W warunkach letnich opony całoroczne są lepsze od opon zimowych, ale gorsze od letnich zarówno na suchej, jak i mokrej drodze.

 

Wniosek:

Jeśli zdecydujemy się na opony całoroczne będziemy mieć przeciętne opony zimą i przeciętne opony latem.

Czy nie lepiej jest mieć to, co najlepsze?

 

 

Dwie czy cztery opony zimowe?


Kierowcy, którzy chcą zaoszczędzić decydują się na montaż tylko dwóch opon zimowych, na drugiej osi pozostawijąc opony używane latem. Wprowadzając zmiany tylko na jednej wybranej osi zmieniają charakterystykę prowadzenia pojazdu, co może doprowadzić do:

  • podsterowności lub nadsterowności,
  • nieprzewidzianej reakcji auta na łuku drogi i przy dużej prędkości,
  • ryzyka kolizji.

 

Auto na dwóch rodzajach opon jest nieprzewidywalne. Każda oś ma inną przyczepność, co może prowadzić do niebezpiecznej sytuacji.

 

Jedynym pewnym rozwiązaniem jest zamontowanie czterech opon zimowych. Samochód wówczas prowadzi się neutralnie i mamy nad nim pełną kontrolę.

 

Opony zimowe a ABS i ESC

 

System ABS w żaden sposób nie zastępuje opon zimowych. Im gorsze opony, tym system szybciej zaczyna działać, wydłużając drogę hamowania. Zimą ABS jest skuteczny tylko w połączeniu z oponami zimowymi, które zapewniają odpowiednią przyczepność. Opony dostosowane do warunków panujących na drodze to gwarancja bezpieczeństwa.

 

Wszelkie wspomagające kierowcę systemy kontroli trakcji są bez wątpienia bardzo przydatne, zwłaszcza zimą. System dobrze uzupełnia właściwości jezdne opony, ale tylko jeżeli ta jest odpowiednio dobrana do samochodu i warunków na drodze. W praktyce możemy poprawić działanie systemu kontroli trakcji przez zastosowanie właśnie opon sezonowych.

 

Opony przy napędzie 4x4


Napęd 4x4 poprawia trakcję w warunkach ograniczonej przyczepności. Samochody z tym napędem sprawniej ruszają na zaśnieżonych, oblodzonych podjazdach oraz lepiej się prowadzą na zakrętach.

 

Rodzaj napędu ma niewielki wpływ na drogę hamowania w nagłej sytuacji. Jeśli będziemy mieć zamontowane opony letnie, a nawierzchnia będzie bardzo śliska, może dojść do wypadku. Dlatego wskazane jest aby montować opony zimowe także w samochodach z napędem 4x4.

 

Zimowe opony doskonale uzupełniają zalety tego napędu, zapewniając:

  • większy komfort jazdy,
  • zwiększone bezpieczeństwo,
  • lepszą przyczepność na zakrętach i w trakcie przyspieszania,
  • krótszą drogę hamowania.

 

Wniosek:

opony zimowe to konieczność

 

Artykuł wskazuje wiele zalet używania opon zimowych, które mają duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy. W ramach podsumowania w tabeli pokazano:

  • warunki, w których opony całoroczne i letnie nie radzą sobie,
  • okoliczności, w których stosowanie opon zimowych jest konieczne do zachowania bezpieczeństwa.

 

 

 

 

Opony zimowe to bezpieczna pozdróż bez ryzyka.



Ofertę opon zimowych poznasz klikając tutaj >>

 

 

źródło: oponeo.pl Seweryn Rutkowski