Prowadząc samochód pamiętaj o właściwym obuwiu

dodano: 27.08.2013

Idealne na lato, nie najlepsze do jazdy autem - klapki, bo o nich mowa, znalazły się na liście obuwia, w którym za kółkiem lepiej nie siadać. Według badań, przeprowadzonych na zlecenie brytyjskiego ubezpieczyciela +Sheilas' Wheels+, każdego roku kierujący w klapkach są odpowiedzialni za około 1,4 mln kolizji oraz wypadków.

 

Jak wynika z badań, klapki za kółkiem są groźniejsze niż buty na wysokim obcasie. Przeprowadzone symulacje pokazały, że klapki utrudniają efektywne hamowanie. Nacisk na pedał hamulca jest mniejszy o 3 proc. w porównaniu do innego obuwia.

 

Według badań, kierowanie autem w klapkach ogranicza ruchy pomiędzy hamulcem i pedałem gazu o około 0,1 sekundy, to niewielki ułamek czasu, ale takie chwilowe opóźnienie może doprowadzić do wypadku. W przypadku butów na wysokim obcasie ten czas jest dwa razy krótszy.

 

Ankietowani przyznali, że chętnie wybierają japonki do jazdy, 27 proc. potwierdziło, że przez to doprowadziło do kolizji, 7 proc. spowodowało wypadek. Wśród przyczyn wymienili m.in. zaklinowanie się klapek pomiędzy pedałami, czy zsuniecie się ich ze stopy.

 

Wśród rankingu na "najgorsze obuwie do jazdy autem" na pierwszym miejscu z wynikiem 51 proc. znalazły się klapki, na drugim Brytyjczycy wskazali "bose stopy" (49 proc.), kolejno buty na obcasie (38 proc.), espadryle (25 proc.) oraz sandały (18 proc.)

Wśród butów, które nie są od­po­wied­nie do pro­wa­dze­nia po­jaz­du można wy­mie­nić rów­nież szpil­ki, buty z dłu­gim no­skiem czy ko­tur­ny.

Od­po­wied­nie obu­wie uła­twia szyb­ką re­ak­cję w przy­pad­ku ha­mo­wa­nia, zmia­ny bie­gów i przy­spie­sza­nia. Cechy takie jak przy­czep­ność po­de­szwy i kom­fort mogą oka­zać się nie­oce­nio­ne w przy­pad­ku za­gro­że­nia wy­ma­ga­ją­ce­go na­głe­go ha­mo­wa­nia. Choć chwi­lo­we ze­śliź­nię­cie się stopy z pe­da­łu ha­mul­ca może wy­da­wać się nie­groź­ne, warto pa­mię­tać, że jadąc z pręd­ko­ścią 90 km/h w ciągu jed­nej se­kun­dy po­ko­nu­je­my 25 m.

 

A jak to wygląda w Polsce?

 

Niestety, z przeprowadzonych ankiet wynika, że polki najczęściej prowadzą samochody w szpilkach.


Dobre obu­wie po­win­no mieć przede wszyst­kim od­po­wied­nią po­de­szwę. Nie może być ona zbyt gruba i twar­da, po­win­na po­zwa­lać na wy­czu­cie siły z jaką trze­ba na­ci­skać na pedał. Musi też mieć dobrą przy­czep­ność, która za­po­bie­gnie ze­śli­zgi­wa­niu się nogi z pe­da­łów.

 

Zde­cy­do­wa­nie na­le­ży uni­kać bar­dzo sze­ro­kie­go obu­wia, które mo­gło­by do­pro­wa­dzić do tego, że jed­no­cze­śnie na­ci­ska­my na dwa są­sia­du­ją­ce pe­da­ły. Istot­ną kwe­stią, na którą rów­nież na­le­ży zwró­cić uwagę szcze­gól­nie latem jest mo­co­wa­nie obu­wia wokół kost­ki. But po­wi­nien sta­bil­nie leżeć na sto­pie, nie może być ry­zy­ka wy­su­nię­cia się z niego. Mię­dzy in­ny­mi z tego wła­śnie po­wo­du nie­od­po­wied­nie są klap­ki oraz buty wią­za­ne wokół kost­ki. Zde­cy­do­wa­nie naj­lep­szym obu­wiem są buty spor­to­we na pła­skiej po­de­szwie ma­ją­cej dobrą przy­czep­ność - tłu­ma­czą tre­ne­rzy Szko­ły Jazdy Re­nault. Pod żad­nym po­zo­rem nie wolno też pro­wa­dzić po­jaz­du boso.



Jeśli mamy na sto­pach obu­wie, które nie na­da­je się do pro­wa­dze­nia po­jaz­du, warto wziąć ze sobą dru­gie na zmia­nę, w któ­rym bę­dzie­my mogli bez­piecz­nie kie­ro­wać po­jaz­dem.



Szcze­gól­ną wagę do obu­wia trze­ba przy­kła­dać, gdy pada. Jeśli po­de­szwa jest mokra, ła­twiej ze­śli­zgu­je się z pe­da­łów. Je­że­li po­łą­czy­my to z obu­wiem, które nawet przy su­chej po­go­dzie ma niską przy­czep­ność, zde­cy­do­wa­nie ry­zy­ku­je­my utra­tę kon­tro­li nad po­jaz­dem. Aby się przed tym ustrzec, kie­row­ca po­wi­nien wy­trzeć po­de­szwę butów.



Ja­kich butów uni­kać:
-Na plat­for­mie/ko­tur­nie - mają grubą i czę­sto cięż­ką po­de­szwę, co utrud­nia szyb­kie ruchy, ogra­ni­cza czu­cie i może do­pro­wa­dzić do utknię­cia stopy mię­dzy pe­da­ła­mi,
-Szpi­lek - wy­so­ki i cien­ki obcas może utknąć w dy­wa­ni­ku i unie­moż­li­wić ma­new­ro­wa­nie,
nie daje też od­po­wied­nie­go, sta­bil­ne­go wspar­cia,
-Kla­pek, ja­po­nek i butów wią­za­nych w ko­st­ce - nie trzy­ma­ją się stopy, przez co mogą się
z niej ze­śli­znąć, mogą też po­wo­do­wać bo­le­sne otar­cia,
-Obu­wia zbyt cia­sno przy­le­ga­ją­ce­go w oko­li­cach kost­ki - utrud­nia i spo­wal­nia ruchy.

 

Jakie buty wy­brać do jazdy sa­mo­cho­dem:
-Po­de­szwa po­win­na mieć gru­bość do 2,5 cm, nie może być też sze­ro­ka,
-Buty muszą mieć dobrą przy­czep­ność, nie mogą zsu­wać się z pe­da­łów,
-Po­win­ny do­brze trzy­mać się stopy,
-Nie mogą ogra­ni­czać ru­chów ani po­wo­do­wać dys­kom­for­tu

 

Źródło: motofakty.pl; moto.onet.pl; PAP