40 lat Hondy Civic!

dodano: 14.09.2012

Hondę Civic I oferowano od 1972 jako 2 i 4-drzwiowy sedan, 3- i 5-drzwiowy hatchback i 5-drzwiowe kombi. W  1976 produkcja modelu osiągnęła 1 milion aut. Japońska prasa nadała mu tytuł "Samochodu Roku". Na rynku niemieckim zadebiutował dopiero w 1974 roku. Model kombi został wprowadzony także tego samego roku.

 

Hondę Civic II oferowano od 1979 jako trzy i pięciodrzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan 

i 5-drzwiowe kombi. Od 1981 oferowano trzybiegową automatyczną skrzynię biegów HondaMatic. Pod koniec 1982 wyprodukowano

3-milionowy egzemplarz.

 

Honda Civic III otrzymała nagrodę Car Design Award 1984.

 

Hondę Civic IV zaprezentowano na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 1987. W  1990 auto lekko zmodernizowano. Zmieniono zderzaki przednie, światła przednie z elektryczną regulacją wysokości. Auto otrzymało trofeum Złota kierownica gazety Bild am Sonntag.

Civic posiadał bardzo szeroką gamę silników od 1.2 SOHC do 1.6 DOHC VTEC. Bazowym modelem czwartej generacji Civica był model 1.2 SOHC, jednogaźnikowy, niedostępny jednak na rynek europejski i amerykański. Na rynek europejski podstawowym modelem był 1.3 SOHC jednogaźnikowy. Innymi silnikami dostępnymi w czwartej generacji były 1.4 dwugaźnikowy o mocy 90 KM oraz silnik 1.5 z dwupunktowym wtryskiem PGM-Fi.

 

Honda Civic V powstała w 1991. Oferowano ją jako 3-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan i 2-drzwiowe coupe. Na bazie  auta powstała Honda CR-X del Sol. W aucie zwiększono bezpieczeństwo. Zaczęto montować ABS i poduszki powietrzne. Wraz z tą generacją auta zaczęto stosowanie silników VTEC: SOHC-VTEC i VTEC-E. Trzydrzwiowy Civic z silnikiem VTEC-E wygrał konkurs ADAC EcoTour of Europe 1994 z wynikiem spalania 4,97 l/100km. W 1994 wnętrze auta przeszło kilka zmian stylizacyjnych. Nieoficjalnie produkcję modelu zakończono w 1996 (występują jeszcze egzemplarze z tego roku).

 

Honda Civic VI występuje w dwóch różnych wersjach zaprojektowanych w Japonii (coupe, hatchback, sedan) i Europie (lift back, kombi). W 1997 auta przeszły face lifting oraz pojawiła się wersja kombi. Zmodernizowano stylistykę nadwozia zarówno w modelach japońskich jak i europejskich. Pięciodrzwiowy model zapisał się w historii polskiej kinematografii. Jeździł nim komisarz Olgierd Halski w drugiej i trzeciej serii serialu „Ekstradycja".

Honda Civic VII zadebiutowała w 2000. Samochód był oferowany jako jako trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, sedan oraz coupe.

Cechy nowego Civica to węższa i wysoka karoseria i krótki przód auta. Aby zwiększyć przestronność wnętrza zastosowano zawieszenie oparte na kolumnach McPersona z przodu, oraz nowe bardziej kompaktowe zawieszenie tylne. Jako podstawowe jednostki oferowane są aluminiowe silniki 1.4 SOHC z 90 KM oraz 1.6 SOHC-VTEC 110 KM. Oba silniki zmodernizowano pod kątem wysokiego momentu obrotowego przy niskich obrotach oraz emisji spalin i zużycia paliwa. Od połowy 2002 roku, Civic 3d alternatywnie oferowany był z szesnastozaworowym, 1,7-litrowym turbodieslem z technologią Common-Rail i mocą 100 KM.

Najmocniejsza wersja VII generacji wyposażona została w silnik K20A o pojemności 1998 cm³, mocy 200 KM przy 7400 obr./min. Auto do 100 km/h rozpędza się w 6,7 sek. Prędkość maksymalna 233 km/h.

W 2004 auto przeszło facelifting widoczny m.in. z zewnątrz poprzez umieszczenie kierunkowskazów w lusterkach.

 

Honda Civic VIIIzostała podzielona na dwa modele stylizacyjne: hatchback i sedan. Model został wprowadzony na rynek w roku 2006. Stylistycznie stanowi kompromis pomiędzy swoim bezpośrednim poprzednikiem i wcześniejszymi, bardziej usportowionymi modelami. Zaraz po debiucie, auto zdobyło nagrodę dla Samochodu Roku w Ameryce Północnej. Podobne wyróżnienie przyznał mu brazylijski magazyn „Auto Esporte". Civic VIII chwalony między innymi za nienaganną sylwetkę, umocnił pozycję Hondy w mocno obsadzonym segmencie kompaktów. W 2009 oraz w 2010 roku przeszedł nieznaczny lifting.

 

Honda Civic IX powstała z okazji 40-lecia modelu Civic. Auto zaprezentowano na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie w  2011 roku.

Wersja hatchback pod względem stylistyki auto stanowi rozwinięcie VIII generacji auta. Grill wyraźnie został odcięty od reflektorów, a pas przedni nie zespolono w jednolitą całość. Zachowano jednak klinowaty kształt przodu z mocno pochyloną przednią szybą. Z tyłu auta wznosząca się linia boczna podkreślić ma dynamiczny charakter auta, a zakończona jest wzmocnionym spilerem oraz zmodyfikowanymi światłami. Tył nadwozia także będzie zespolony w jednolitą całość.

Wersja sedan IX generacji Civica to nieco zmodernizowana odmiana Civica IX generacji przeznaczonego na rynek amerykański. Z przodu poza reflektorami auto od odmiany amerykańskiej nie różni się praktycznie niczym poza nieco zmienionym zderzakiem. Tył auta jest niemalże identyczny do wersji amerykańskiej, jednak w wersji europejskiej nieco zmodernizowana została klapa bagażnika.

 

Od 1972 roku na całym świecie sprzedało się ponad 20 milionów egzemplarzy tego auta.

 

źródło: Wikipedia, Honda Poland