Skuter to idealne rozwiązanie do miasta!

dodano: 24.04.2013

Kiedy temperatura osiągnie temperaturę kilku stopni Celsjusza powyżej zera, a z asfaltu znikną resztki śniegu, na drogach w całym kraju pojawiają się...skutery. Tak, nie ciężkie i długie choppery, czy szybkie motocykle sportowe, a skutery właśnie.

 

Dla większości użytkowników skuter - nazywany także rollerem, czy mopedem - to nie sposób na oderwanie się od rzeczywistości - jak w przypadku motocykli - ale sprytny pojazd służący do codziennej komunikacji.

 

Chyba każdy kierowca samochodu stojącego w korku widząc mijającego go skuterowca pomyślał przez chwilę o zakupie takiego małego jednośladu.

 

Kask i 13 lat wystarczy

 

W świetle obowiązujących przepisów motorowerem nazywa się pojazd jednośladowy, którego pojemność skokowa silnika nie przekracza 50 ccm, a prędkość maksymalna to 45 km/h.

Poza tym skuterem kierować może każda pełnoletnia osoba, która ma obowiązek jeździć w homologowanym kasku.

Do gamy skuterów, którym można jeździć bez prawa jazdy, należy Honda Vision 50.

Większe pojemności skuterów, jak np.: Honda PCX, modele z serii SH, wymagają już posiadania prawka.

 

Poniżej informacja o nowych kategoriach prawa jazdy:

"Art. 6.

1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:
1) kategorii AM:
a) motorowerem,
b) czterokołowcem lekkim;

2) kategorii A1:
a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3,
mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej
nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

3) kategorii A2:
a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy
własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w
wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność
mocy tego motocykla,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

4) kategorii A:
a) motocyklem,
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM

 

Niskie ubezpieczenie, tanie części zamienne

 

Nowy skuter Honda można już mieć za niecałe 7000 zł. Zawsze też można rozejrzeć się na używanym i wówczas ten koszt jest niższy. Jedna przestroga - skuterów typu „Chińczyk" z marketu stanowczo nie polecamy.

 

W przypadku Hondy z dostępem do oryginalnych części zamiennych lub zamienników nie powinno być żadnego problemem.

 

Jeżeli nasze auto w ruchu miejskim spala 9 litrów na 100 kilometrów, to skuter zaspokoi się 3-4 litrami „bezołowiówki", chociaż są i modele o pojemności 125 ccm, które spalają nieco ponad 2 litry na „setkę".

Kolejnym argumentem za kupnem skutera będą relatywnie niskie koszty serwisu i części zamiennych.

 

Także ubezpieczenie nie należy do drogich. Za kilkuletni pojazd zapłacimy w firmie ubezpieczeniowej niecałe 100 złotych za rok, a jeżeli mamy już duże zniżki za bezszkodową jazdę nawet i połowę powyższej sumy.

 

Dla każdego, kto chce zmienić wygląd, bądź polepszyć osiągi swojego skutera czeka naprawdę szeroka gama produktów. Zestawy zwiększające np. pojemność z 50 ccm do 70 ccm, sportowe układy wydechowe, czy plastikowe elementy wyglądające jakby były wykonane z włókna węglowego to tylko drobna część tego co oferuje marka.

Czterosuwy Hondy

 

W gamie skuterów Hondy królują czterosuwy. Silniki Hondy są niezwykle nowoczesne, a ich wysoka kultura pracy idzie w parze z wzorowo niskim spalaniem.

 

Już nawet wspomniana wcześniej Honda Visio posiada czterosuwowy zespół napędowy z elektronicznym wtryskiem paliwa PGM-FI, który znakomicie prezentuje się pod każdym względem: jest mocny, niezawodny, ekonomiczny oraz przyjemny w eksploatacji.

 

Przy przeciętnym zużyciu paliwa na poziomie 2 l/100 km i pojemności zbiornika paliwa 5,5 l zasięg skutera na jednym  tankowaniu baku przekracza 250 km. Oprócz niskich kosztów eksploatacji i utrzymania Vision ma jeszcze inne zalety - łatwość obsługi, praktyczny rozrusznik elektryczny, nienaganną ergonomię i w pełni wyposażony, estetyczny kokpit.

 

Pojemność skokowa: 50, 110, 125, 300, 400, a może 600 ccm?

 

Jeżeli chcemy używać naszego skutera tylko i wyłącznie jako urządzenie do przemieszczania się po mieście, na krótkich dystansach, można skupić się na „pięćdziesiątce".

W przypadku, kiedy lubimy mieć jednak frajdę z odjeżdżania ze świateł zawsze na pierwszej pozycji powinniśmy pomyśleć o czymś z większym silnikiem.

 

Pojemność 125 czy 150 ccm to w ważącym 130-150 kilogramów skuterze już całkiem poważna sprawa. Aby prowadzić taką maszynę trzeba mieć już prawo jazdy kategorii A1 lub A.

 

Kiedy do pracy dojeżdżamy kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt kilometrów w jedną stronę, a poza tym lubimy wyskoczyć czasem na cały weekend poza miasto, warto pomyśleć o maxi-skuterach. Jest to segment, który w Polsce zyskuje coraz większe znaczenie.

Honda oferuje w tej gamie skutery: Honda PCX, SWT, Integra i inne

 

Rozmiar kół ma znaczenie

 

Kolejnym sposobem na klasyfikację skuterów jest rozmiar kół. Małe miejskie rollery mogą mieć 10-calowe koła, ale wtedy każda większa dziura to dla kierującego wyzwanie. Duża część „pięćdziesiątek" posiada 12-calowe „kapcie".

Honda zdecydowanie wyróżnia się pod tym względem, wystarczy zobaczyć Hondę Integra, która wyposażona została w „17-ki", czyli koła o typowo motocyklowym rozmiarze.

 

Nowy czy używany

 

Nowy to zawsze nowy! Kupując nowy skuter w salonie jesteśmy „Panem/Panią" jego historii. Jednak nie zawsze dysponujemy odpowiednim budżetem na jego zakup. Wówczas rozwiązaniem jest zakup używki. Różnica w cenie jest w większości przypadków dość duża.

 

Pamiętajmy, że pojazdy te użytkowane są sezonowo, więc nie mają zazwyczaj dużych przebiegów. Warto sprawdzić oferty komisów zlokalizowanych w autoryzowanych salonach sprzedaży. Tutaj w większości przypadków mamy pełną dokumentację pojazdu i możemy być w zasadzie pewni jego historii. Warto wybierać te, które prowadzą serwis motocykli i skuterów, wówczas szybko i łatwo sprawdzimy stan techniczny.

 

źródło: regiomoto.pl Autor: Karol Biela