Kiedy temperatura osiągnie temperaturę kilku stopni Celsjusza powyżej zera, a z asfaltu znikną resztki śniegu, na drogach w całym kraju pojawiają się...skutery. Tak, nie ciężkie i długie choppery, czy szybkie motocykle sportowe, a skutery właśnie.
Dla większości użytkowników skuter - nazywany także rollerem, czy mopedem - to nie sposób na oderwanie się od rzeczywistości - jak w przypadku motocykli - ale sprytny pojazd służący do codziennej komunikacji.
Chyba każdy kierowca samochodu stojącego w korku widząc mijającego go skuterowca pomyślał przez chwilę o zakupie takiego małego jednośladu.
Kask i 13 lat wystarczy
W świetle obowiązujących przepisów motorowerem nazywa się pojazd jednośladowy, którego pojemność skokowa silnika nie przekracza 50 ccm, a prędkość maksymalna to 45 km/h.
Poza tym skuterem kierować może każda pełnoletnia osoba, która ma obowiązek jeździć w homologowanym kasku.
Do gamy skuterów, którym można jeździć bez prawa jazdy, należy Honda Vision 50.
Większe pojemności skuterów, jak np.: Honda PCX, modele z serii SH, wymagają już posiadania prawka.
Poniżej informacja o nowych kategoriach prawa jazdy:
"Art. 6.
1. Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:
1) kategorii AM:
a) motorowerem,
b) czterokołowcem lekkim;
2) kategorii A1:
a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3,
mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej
nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
3) kategorii A2:
a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy
własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w
wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność
mocy tego motocykla,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
4) kategorii A:
a) motocyklem,
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM
Niskie ubezpieczenie, tanie części zamienne
Nowy skuter Honda można już mieć za niecałe 7000 zł. Zawsze też można rozejrzeć się na używanym i wówczas ten koszt jest niższy. Jedna przestroga - skuterów typu „Chińczyk" z marketu stanowczo nie polecamy.
W przypadku Hondy z dostępem do oryginalnych części zamiennych lub zamienników nie powinno być żadnego problemem.
Jeżeli nasze auto w ruchu miejskim spala 9 litrów na 100 kilometrów, to skuter zaspokoi się 3-4 litrami „bezołowiówki", chociaż są i modele o pojemności 125 ccm, które spalają nieco ponad 2 litry na „setkę".
Kolejnym argumentem za kupnem skutera będą relatywnie niskie koszty serwisu i części zamiennych.
Także ubezpieczenie nie należy do drogich. Za kilkuletni pojazd zapłacimy w firmie ubezpieczeniowej niecałe 100 złotych za rok, a jeżeli mamy już duże zniżki za bezszkodową jazdę nawet i połowę powyższej sumy.
Dla każdego, kto chce zmienić wygląd, bądź polepszyć osiągi swojego skutera czeka naprawdę szeroka gama produktów. Zestawy zwiększające np. pojemność z 50 ccm do 70 ccm, sportowe układy wydechowe, czy plastikowe elementy wyglądające jakby były wykonane z włókna węglowego to tylko drobna część tego co oferuje marka.