Zima, śnieg, mróz - co na to silnik?

dodano: 27.01.2012

Niskie temperatury, woda czy też zmrożony śnieg mogą w istotny sposób ograniczyć pracę jednostki napędowej lub elementów jej osprzętu. Istnieje jednak kilka wskazówek, które pozwalają uniknąć przykrych niespodzianek.

Silnik nie tylko wprawia samochód w ruch, jego praca warunkuje również prawidłowe działanie układu hamulcowego, klimatyzacji czy też ładowanie akumulatora. Warto więc poświęcić jedną wizytę w stacji serwisowej na krótki przegląd silnika i jego osprzętu, by zima nie sprawiła nam przykrych niespodzianek.

 

Akumulator

 

Akumulator jest źródłem energii, która inicjuje proces rozruchu silnika. Niestety, spadek temperatury pociąga za sobą spadek pojemności elektrycznej akumulatora i w rezultacie, przy silnym mrozie i krótkich jazdach po mieście, nawet nowy akumulator szybko może stracić swoje właściwości.

  

Warto więc zastosować się do kilku poniższych wskazówek:

 

- Silnik należy uruchamiać przy wyłączonych urządzeniach pobierających prąd (radio, wycieraczki, światła, dmuchawa), jednocześnie wciskając sprzęgło w celu odłączenia silnika od zimnej i stawiającej opór skrzyni biegów.
- Od czasu do czasu warto odbyć dłuższą przejażdżkę, by alternator mógł lepiej doładować akumulator. Jeżeli mamy taką możliwość raz na dwa tygodnie baterię można podłączyć na kilka godzin do prostownika.
- Przed okresem zimowym należy oczyścić klemy i posmarować je wazeliną techniczną lub specjalnym smarem do klem.
- Akumulator starszy niż 3 lata powinien koniecznie zostać sprawdzony i naładowany.

Świece i przewody zapłonowe

 

Iskra świecy w silniku benzynowym zapala mieszankę, a w dieslu świeca żarowa podgrzewa komorę cylindra. W jednym i drugim przypadku nieprawidłowe działanie świec uniemożliwi prawidłowy rozruch i pracę silnika.

 

 

 

Kontrola i (jeśli zajdzie taka potrzeba) wymiana świec i przewodów zapłonowych często jest jedną z pierwszych czynności, które należy wykonać przed zimą lub zaraz na jej początku. Przewody narażone są na działanie wilgoci, soli i zmian temperatur. Wymiana jest szybka i relatywnie tania, a może podnieść jakość pracy i możliwości porannego rozruchu silnika.

 


Filtr paliwa

 


Wymiana filtrów paliwowych to czynność, którą należy wykonywać cyklicznie, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. W przypadku silników Diesla wymianę warto rozważyć przed każdą zimą, aby zanieczyszczenia i zbierająca się w ropie wilgoć nie stały się źródłem problemów.

 

"Wszystkie współczesne jednostki napędowe potrzebują bardzo czystego paliwa. Olej napędowy przy niskich temperaturach ma tendencje do zmiany konsystencji, a poniżej pewnych wartości wydziela się z niego parafina.  

 

Samodzielna wymiana filtra paliwa może skończyć się zapowietrzeniem układu wtryskowego, dlatego zawsze warto zlecić tę naprawę profesjonaliście, który przeprowadzi ją według określonych norm technologicznych.

 

Pozostaje jeszcze kwestia dolewania dodatków do paliwa, które mają za zadanie zapobiec wytrącaniu się parafiny. Jeśli nie jesteśmy pewni jakości paliwa, które tankujemy, a temperatura powietrza nagle spada, warto dolać taki środek.

Rozgrzewanie silnika

 

Współczesne silniki, nawet przy temperaturach ujemnych, są gotowe do jazdy zaraz po ich uruchomieniu. W pierwszej fazie nie należy jedynie wprowadzać jednostki napędowej na wysokie obroty. Pracujący pod obciążeniem silnik szybciej się nagrzewa, a środki smarujące są równomiernie rozprowadzane w poszczególnych mechanizmach.


 

Za oknem zima i duży mróz - dobry moment

 

Kilka prostych zabiegów może w istotny sposób poprawić komfort użytkowania samochodu w okresie zimowym. Lepiej zdecydować się na wizytę w stacji serwisowej zawczasu niż narażać się na niechciane podróże komunikacją miejską lub taksówką.

 

Od 30 stycznia zapraszamy do ASO Honda Plaza na promocyjny przegląd aut z rocznika 2008 i starszych - Dowiedz się więcej >>

 

 

 

źródło: auto-news.pl oraz Autotraper

ns | 2012-01-16