Model CBR1000RR Fireblade i SP/SP2 — Technologia

Wygląd sportowego motocykla

Dusza motocykla klasy Superbike

Przewiń

Logo Fireblade SP

Pan Sato-san — lider projektu

„Jego prawdziwym celem, niezależnie od warunków, jest dostarczanie niespotykanej radości z jazdy oraz doświadczenia, którego nie można porównać z niczym innym”.

Zachowaj równowagę

Sposób, w jaki pakiet podzespołów elektronicznych łączy kierowcę, motocykl i asfalt

Motocykl Honda Fireblade z kierowcą — widok z boku.

Pełna kontrola nad maszyną pod każdym kątem.

Centralny układ

Inercyjna jednostka pomiarowa (IMU), umieszczona w pobliżu środka ciężkości motocykla, to prawdziwe centrum sterowania, które nieustannie odczytuje kąt toczenia, odchylenia i pochylenia.

Jednostka motocykla zbiera również informacje o prędkości kół, obrotach silnika, wykorzystaniu hamulców i przepustnicy pochodzące od innych modułów ECU oraz, w zależności od trybu pracy zawieszenia wybranego przez kierowcę, może obliczyć optymalną siłę sprężania i tłumienia wymaganą przy różnych prędkościach.

Skuteczność hamowania

System zapobiegający unoszeniu tylnego koła podczas ostrego hamowania (RLC) pomaga kontrolować tylne koło w przypadku nagłego i spóźnionego hamowania, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. Motocykl został również wyposażony w nowy układ ABS, który steruje siłą hamowania zgodnie z kątem pochylenia; model Fireblade cechuje się dużą tolerancją na błędy.

Motocykl Honda Fireblade na torze — widok z przodu

Nowy układ ABS pracuje podczas pokonywania zakrętów, zwiększając bezpieczeństwo w przypadku zbyt ostrego wejścia w zakręt. Powszechny błąd popełniany przez większość kierowców — nawet tych profesjonalnych.

Motocykl Honda Fireblade z zawodnikiem na torze — widok z boku.

Zanim zaczniesz pochylać model CBR1000RR na zakręcie, jego zaawansowany układ dokonuje już niezbędnych obliczeń.

Niezwykła wydajność

Szybko reagująca jednostka napędowa zapewniająca niezwykłe brzmienie.

Przekrój boczny silnika motocykla Honda Fireblade.

Dominujący w klasie motocykli drogowych, silnik jest dziełem sztuki, łączącym w sobie rozwiązania inżynierskie i podzespoły elektroniczne zastosowane w modelu RC213V.

Będący podstawą filozofii modelu Fireblade, nowy silnik jest o 2 kg lżejszy niż w poprzednim modelu CBR1000RR oraz wyposażony w nowe tłoki i nowe pierścienie tłoków, które zwiększają współczynnik sprężania do 13:1, dodając 11 KM. Silnik zapewnia teraz moment obrotowy na poziomie 13 000 obr./min i generuje surowe, wyraziste brzmienie dzięki tytanowemu układowi wydechowemu.

Dokonywanie zmian

Inna konstrukcja wału korbowego, wyższy wznios zaworów oraz udoskonalona regulacja krzywki przyczyniają się do zapewnienia zwiększonej mocy. Magnezowa miska olejowa i osłona zapłonu, a także lżejsze podzespoły sprzęgła antyhoppingowego zapewniają znacznie mniejszą masę samego silnika.

Motocykl Honda Fireblade — widok z tyłu.

Dostosowany pod kątem zwiększonego prześwitu, nowy, tytanowy układ wydechowy jest lżejszy i odpowiednio umieszczony w celu centralizacji masy.

Motocykl Honda Fireblade — widok z tyłu.

Ujarzmianie mocy

Oto sposób, w jaki działa układ wyboru trybu jazdy w modelu SP i SP2.

Zbliżenie na przełączniki modelu Honda Fireblade.

Właściwości silnika, podwozia i — w modelach SP i SP2 — zawieszenia są elektronicznie zarządzane i nieustannie dopasowywane do warunków jazdy. Tryby modelu Fireblade znane jako „szybki, emocjonujący i bezpieczny” można regulować poprzez naciśnięcie przełącznika po lewej stronie kierownicy.

Tryb pierwszy

Zapewnia on liniowe, płynne przyspieszenie, niski moment obrotowy sterowany przez system HSTC i sterowanie hamowaniem silnika, jednocześnie utrzymując dużą siłę tłumienia zawieszenia.

Tryb drugi

Kontroluje moc wyjściową po wybraniu trzech pierwszych biegów i zapewnia średni moment obrotowy sterowany przez system HSTC, a także włącza średnie ustawienie zawieszenia, hamowania silnikiem i siły tłumienia zawieszenia.

Tryb trzeci

Analizuje moc wyjściową od czwartego do najwyższego biegu. Wysoki moment obrotowy sterowany przez system HSTC zapewnia lepszą przyczepność i stabilność oraz wzrost siły hamowania silnikiem, przy równoczesnym ustawieniu niskiej siły tłumienia zawieszenia.

Tryb użytkownika

Dostępne są również dwa tryby użytkownika, co łącznie daje pięć trybów jazdy. Po wybraniu pierwszego trybu, drugi i trzeci tryb można zaprogramować niezależnie w celu dopasowania do stylu jazdy kierowcy, jego wagi, układu toru i warunków jazdy. W razie potrzeby niektóre ustawienia można wyłączyć.

Zawieszenie punktowe

Pierwszy raz zastosowano takie rozwiązanie w motocyklu produkowanym seryjnie.

Modele Fireblade SP i SP2 to pierwsze motocykle firmy Honda wyposażone w przednie i tylne zawieszenie Öhlins S-EC, w którym zastosowano widelec NIX30 o średnicy 43 mm oraz amortyzator TTX36. W zależności od trybu pracy zawieszenia wybranego przez kierowcę system ten zapewnia optymalną zwrotność — automatycznie regulowaną poprzez jednostkę sterującą zawieszeniem (SCU) — podczas normalnej jazdy, nagłego przyspieszania, ostrego hamowania i szybkiej jazdy w zakrętach.

Zbliżenie na amortyzator Smart-EC.

Wahacz Unit Pro-link i rama pomocnicza mają grubość zmodyfikowanej struktury w celu zmniejszenia masy motocykla. Gazowy amortyzator TTX36 Smart-EC (Öhlins) został wyposażony w funkcje regulacji napięcia wstępnego, sprężania i odbicia oraz cechuje się skokiem o średnicy 60 mm.

Zbliżenie na koła Marchesini.

Model SP CBR1000RR zapewnia świetne wyczucie w przedniej części, dzięki widelcowi NIX130 Öhlins o średnicy 43 mm i skoku 120 mm z regulacją napięcia wstępnego, sprężania i odbicia; lżejsze koła Marchesini zostały zastosowane w modelu SP2.